ORTA ASYA TÜRK DEVLETLERİNDE KÜLTÜR VE UYGARLIK
Orta Asya Türk devletlerinde hükümdarlar; kağan,
han, hakan, ilteber, ilteriş, idikut gibi unvanlar almışlardır. Örneğin;
Göktürkleri ikinci defa bir-araya getiren Kutluk Han'a, devleti derleyip toparlayan
anlamına gelen "ilteriş" unvanı verilmiştir.
Kağanın temel görevi ülkede otorite ve
birliği kurarak halkın ihtiyaçlarını karşılamaktır. Kağan'ın dışında ülke
yönetiminde eşi, Hatun da etkilidir. Hatun gerektiğinde ülke yönetimine
vekillik yapar hatta elçi bile kabul ederdi.
Egemenlik
Anlayışı
Türkler
Gök-Tanrı dinine inanmışlardır. Türklerin inancına göre, yönetme yetkisi
hükümdara Gök-Tanrı tarafından verilmiştir, "kut" adı verilen
bu yetkinin kişinin kanında dolaştığına inanılmıştır. Bu anlayışa göre ülke
hanedan üyeleri arasında paylaşılarak yönetilmiştir. Ama sürekli yaşanan taht
kavgaları sonucu devletler kısa sürede zayıflayıp yıkılmıştır.
Egemenlik anlayışını ortaya koyan, "Ülke,
hanedan üyelerinin ortak malıdır." cümlesidir. Bu anlayışta tahta
kimin çıkacağı belirgin olmadığı için çok zorlanılmıştır.
Siyasi Yapı
Orta Asya'da Türk devletlerinde ülke,
hanedan üyelerinin ortak malıydı ve paylaşılarak yönetilirdi.
Uygulanan yönetim şekillerinden biri olan "ikili
yönetim" de ülkenin hanedanın ortak malı olması anlayışına bağlı
olarak ortaya çıkmıştır. Buna göre, ülke doğu ve batı olmak üzere iki merkeze
ayrılmıştır. Doğu, kutsal sayılan taraf olduğu için Kağana; batı taraf ise "yabgu"
denilen birine bırakılmıştır. Yönetimde, batıyı yöneten yabgu iç işlerinde
serbesttir ama dış işlerde kağana bağlıdır.
Gerek "kut" anlayışı gerekse
"ikili yönetim" uygulaması merkezi otoriteyi bozmuş, Türk
devletlerini zayıflatmıştır.
Orta Asya
devletlerinin yapılanmasında kağanın yanında bir de meclis bulunmuştur. Kurultay
(Kengeş) adı verilen bu mecliste devlet meseleleri görüşülüp karara
bağlanırdı. Alınan kararların kağana onaylatılması zorunlu olduğundan bu meclis
danışma meclisiydi.
Sosyal Yapı
Orta Asya Türklerinin yaşamlarının her
alanına etki eden Bozkır kültürü ve yarı göçebe yaşam tarzı, özellikle sosyal
yapıyı şekillendirmiştir. Yaşadıkları coğrafyanın zor şartları karşısında
ayakta kalabilmek için Türk toplulukları, teşkilatçı bir karakter
kazanmışlardır. Hem siyasi hem de sosyal hayatın teşkilatlı düzeni, Türklerin
tarih boyunca pek çok devlet kurmalarının temel sebebidir.
Eski Türklerde sosyal yapının temeli aileye
dayanmaktadır. Oğuş denilen ailelerin birleşmesiyle urug adı
verilen sülaleler oluşmaktadır. Urugların birleşmesiyle boylar, boyların
bir araya gelmesiyle budun denilen millet meydana gelmektedir. Milletin
siyasi teşkilatlanmayı gerçekleştirmesiyle de il denilen devlet
oluşturulurdu.
İpek Yolu’nda Türkler Ünitesi
İpek Yolu’nda Türkler Ünitesi
iğrenç olmuşşşş
YanıtlaSilkısa olmuş yaa
YanıtlaSilyani iyi galibaaa:(
YanıtlaSil