İkinci Dönem Tanzimat Edebiyatı
1876-1896 yılları arasında ikinci dönemin tanınmış temsilcileri Recaizade Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit Tarhan, Sami Paşazade Sezai ve Nabizade Nazım’dır. İkinci dönem edebiyatçıların sanat anlayışları birincilerden farklıdır. İkinci dönemde sanat sanat içindir anlayışıyla eserler verilmiştir. Bunun sebebi bu devirde idarenin daha baskıcı davranmasıdır.
1876-1896 yılları arasında ikinci dönemin tanınmış temsilcileri Recaizade Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit Tarhan, Sami Paşazade Sezai ve Nabizade Nazım’dır. İkinci dönem edebiyatçıların sanat anlayışları birincilerden farklıdır. İkinci dönemde sanat sanat içindir anlayışıyla eserler verilmiştir. Bunun sebebi bu devirde idarenin daha baskıcı davranmasıdır.
Dönemin Edebiyatçıları
Recaizade
Mahmut Ekrem (1847-1914): Şiir, roman, hikâye, tiyatro, eleştiri, edebî
bilgiler türlerinde eserler vermiştir. Şiirlerinde hüznü ve elemi
işlemiştir. Ölümü hatırlatan tabiat manzaraları, hüzünlü duygular,
romantik güzellikler, solgun güller, kitap yaprakları arasında
kurutulmuş çiçekler, küçük kuşlar onun şiirlerinin konuları arasındadır.
Oğlu Nejad’ın ölümü; işli, üzüntülü şiirler yazmasında etkili olmuştur.
Edebiyatta yenileşmeden yanadır. Muallim Naci ile aralarında bu
konularda tartışmalar olmuştur.
Şiirleri: Nağme-i Seher, Yadigâr-ı Şebab, Pejmürde,
Zemzeme (Önsüzünde edebiyat hakkındaki düşünceleri ve edebî
eleştirileri vardır. Bu esere Muallim Naci “Demdeme” ile karşılık
vermiştir.)
Hikayeleri: Muhsin Bey, Şemsa
Hikayeleri: Muhsin Bey, Şemsa
Roman: Araba Sevdasi (Realizmin etkisiyle yazilmiştir ve bati hayranligi yolunda düşülen garip durumları eleştirir.)
Komedi: Çok Bilen Çok Yanılır
Komedi: Çok Bilen Çok Yanılır
Tiyatro: Afife Anjelik, Vuslat, Atala, Talim-i Edebiyat (Edebî bilgiler içerir)
Samipaşazade Sezai (1860-1936): Batili tarzda hikâyeleri ve bir romani vardir. Sergüzeşt adli romani realizme dogru atilmiş bir adimdir. Küçük Şeyler adli hikâye kitabi Fransiz realistlerinin sanat anlayişlarina uygundur. Rumuzul-edeb, bazi makale, hikâye ve sohbetlerini içerir. Romantik özellikler taşiyan şiirler de yazmiştir. Şiir isimli bir de piyesi vardir. “İclâl”de, yeğeni İclâl’in ölümü üzerine yazdığı mersiye, bazı nesirleri ve hatıraları vardır.
Abdülhak Hâmit Tarhan
(1852-1937): Edebiyatta batılılaşmanın asıl ihtilâlcisidir. Şair-i Azam
olarak bilinir. Kurallara uymayan, batı şiirinde gördüğü her yeniliği
Türk şiirine uygulayan, divan şiirini bitiren o olmuştur. Doğu ve batı
şiirini işlendikleri yerlere giderek öğrenmiştir. Sanatında romantik
etkiler vardır. Zengin bir lirizm bulunan şiirlerinde vezne, kafiyeye,
söze, dile pek önem vermemiştir. Taşkınlık ve yücelik, söyleyişteki
tezat onun şiirinin önemli özellikleridir. Şiirlerinde ve tiyatrolarında
tarihî konular önemli bir yer tutar. Soyut kavramlar, hayat, tabiat,
ölüm, insan, onun işlediği konulardır.
Şiirleri: Sahra, Belde, Makber, Ölü, Bunlar O’dur, Hacle, Bâlâdan Bir Ses, Garam
Yirmiye
yakın tiyatrosu vardır. Sahnelenmesi imkânsız tiyatro eserleri
yazmıştır. Bu eserlerde insanların yanında ölüler, ruhlar, hayaletler,
periler de rol alır. Tiyatroda egzotik, tarihî, millî ve dinî konuları
işlemiştir. Bazı oyunlarında Shakespeare’in tesiri görülür. Hepsi de
dramdır ve bazıları mensur bazıları da manzumdur. İlk tiyatro eseri
Macera-yı Aşk’tır. Tarık, Finten, Eşber, Nesteren, Sardanapal, İlhan,
Hakan, Liberte önemli tiyatro eserleridir.
Nabizade Nazım
(1862-1893): Romanlarıyla ve hikâyeleriyle realizmin ve natüralizmin
temsilcisidir. Karabibik, edebiyatımızda Anadolu konulu ilk hikâyedir.
Köy romanı olarak bilinir. Köy hayatı tam bir realizmle yansıtılmıştır.
Zehra, ilk psikolojik roman örneğidir. Eserde tasvir ve tahliller geniş
yer tutar.
Diğer hikâyeleri: Yadigârlarım, Bir Hatıra, Sevda, Haspa
Muallim
Naci (1850-1893): Eski şiirin savunucusu ve temsilcisidir. Eski-yeni
konusunda Recaizade ile aralarında tartışmalar olmuştur. Naci göze hitap
eden kafiyeyi savunurken, Recaizade kulağa hitap eden kafiyeyi
savunmuştur. Tartışma konusu, “abes” ve “muktebes” kelimelerinin -eski
yazıda- kafiyeli olup olmadıklarıdır. Batılı şiiri benimsememesine
rağmen bu alanda başarılı şiirler yazmıştır.
Şiir kitapları: Ateşpare, Şerare, Füruzan, Sünbüle
Edebî eseri: Istılahat-ı Edebiye
Sözlüğü: Lûgat-ı Naci
Edebî eseri: Istılahat-ı Edebiye
Sözlüğü: Lûgat-ı Naci
0 yorum:
Yorum Gönder