1940 Sonrası Türk Edebiyatı
İkinci Dünya Savaşı sonrasında “insan”, “yaşam” ve “dünya” arasında güvenilir olmayı gerektirir; yeni ortaya çıkan dünya görüşleri; sanat anlayışımızda köklü değişikliklere yol açar. Hikaye, roman ve tiyatro eserlerinde “yurt” ve “köy” sorunlarına yönelim başladı.
İkinci Dünya Savaşı sonrasında “insan”, “yaşam” ve “dünya” arasında güvenilir olmayı gerektirir; yeni ortaya çıkan dünya görüşleri; sanat anlayışımızda köklü değişikliklere yol açar. Hikaye, roman ve tiyatro eserlerinde “yurt” ve “köy” sorunlarına yönelim başladı.
1940 yılında Orhan Veli Kanık, Melik Cevdet Anday, Oktay
Rıfat Horozcu, “Garip” adlı bir şiir kitabı yayınlayarak yeni bir
hareketi başlattılar. Buna “I. YENİ ŞİİR HAREKETİ” adı verildi.
Amaçları, şiirde iç ahengi yakalamtır. Dış ahenk ögesi olan ölçü ve
uyağa önem vermezler. Söz sanatların şiir için zararlı bulmuşlar ve
şiirin kaynağının bilinçaltı olması gerektiğini savunmuşlardır. “Şiir
halka seslenmelidir” anlayışıyla günlük hayatta olan her şeyi şiire konu
olarak almışlardır.
Daha sonraları ortaya çıkan ve “İKİNCİ
YENİLER” adı verilen şairler ise “şiir için sanat ” anlayışına dayanan,
sürrealizmden daha aşırı bir soyutlama anlayışını sürdürmüşlerdir. Bu
sanatçılardan bazıları şunlardır: İlhan Berk, Turgut Uyar, Edip
Cansever, Cemal Süreya, Ece Ayhan.
1940’tan Sonraki Türk Edebiyatında Roman ve Hikayede Sosyal (toplumsal)Gerçekçiler:
Bu akım ; bir meseleyi, bir derdi ortaya koyarak, topluma faydalı olmak istiyordu. İlk ürünleri, Anadolu köy romancılığıdır. Konuları: işçi-ırgat hayatı,sınıf çatışmaları, grev-lokavt gibi durumlar, toprak-su kavgaları…
Önemli Temsilcileri:
Kemal Tahir:
Konularını cezaevi yaşantılarından, Kurtuluş Savaşı’ndan, eşkıya
menkıbelerinden aldı. Gerçek bir Anadolu romanı oluşturdu.
Eserleri: Roman: Yorgun Savaşçı, Devlet Ana
Orhan
Kemal: Hayatına girmiş yüzlerce kişinin kader ve direnişlerini yazdı.
Sürükleyicilik,tabiilik, gerçeklik eserlerinin özelliğidir.
Eserleri: Roman: Murtaza, Hanımın Çiftliği Tiyatro:72.Koğuş
Eserleri: Roman: Murtaza, Hanımın Çiftliği Tiyatro:72.Koğuş
Yaşar
Kemal: Genellikle Çukurova insanının hayat savaşlarını şiirli bir dille
yazdı. Tezli romanı savunur. Folklor unsurları ve güçlü doğa tasvirleri
görülür.
Eserleri: Roman: İnce Memet, Yer Demir Gök Bakır, Teneke…
Fakir Baykurt: İçinde doğup yetiştiği köylülerin hayatını yazmıştır.
Eserleri: Roman: Yılanların Öcü, Tırpan, Kara Ahmet Destanı…Hikaye: Can Parası.
Bağımsız Yazarlar:
Halikarnas
Balıkçısı(Cevdet Şakir Kabaağaçlı): Konularını daima Ege ve Akdeniz
kıyılarından çıkardı.; balıkçıları, sünger avcilarını…işledi.
Eserleri: Hikaye: Merhaba Akdeniz Roman: Deniz Gurbetçileri
Haldun Taner: Gücünü gözlem, mizah ve yergiden alan hikayeleriyle tanındı. Epik tiyatro türünde eserler verdi.
Eserleri: Hikaye: Şişhane’ye Yağmur yağıyordu, On İkiye Bir Var
Tiyatro: Keşanlı Ali Destanı, Sersem Kocanın Kurnaz Kocası
Tarık Buğra: Tek adamın dengesiz, bazen alaycı, bazen acılı tedirginliğini ele alır.
Eserleri: Roman: Küçük Ağa, İbişin Rüyası…
Diğer Bağımsız Yazarlar: Samet Ağaoğlu, Oktay Akbal, Selim İleri , Cengiz Dağcı, Füruzan, Orhan Pamuk.
Tiyatro:
Vedat Nedim Tör (kör), Turgut Özakman (duvarların ötesi, Sarı Pınar),
Güngör Dilmen (Midas’ın Kulakları ) , Sermet Çağan (Ayak Bacak
Fabrikası) , Cevat Fehmi Başkut (Paydos, Buzlar Çözülmeden, Harputta Bir
Amerikalı)
Deneme ve eleştiri:
Nurullah Ataç: Deneme,
eleştiri yazdı. Çeviriler yaptı. Türkçe’nin özleşmesi için yılmadan
savaştı. Yeni bir dil ve anlatım biçimi yarattı.
Eserleri: Günlerin Getirdiği, Okuruma Mektuplar…
Suut Kemal Yetkin: Edebiyatın çeşitli konularında özlü ve açık bir anlatımla yazdı.
Eserleri: Denemeler, Edebiyat Konuşmaları…
0 yorum:
Yorum Gönder